Wednesday, September 2, 2009

Come Clean,


Saya selalu dapat perasaan macam ni. Perasaan macam ada orang tengah tengok saya. Macam bila saya pandang cermin tengok diri saya. Saya rasa seolah-olah dalam cermin tu ada kamera kecik yang dipasang sembunyi-sembunyi dalam cermin saya masa saya tidur.Dan maksud saya semua cermin saya.

Atau ada bomoh tengah tengok saya dari dalam mangkuk air dia yang ada limau purut kat dalam. Saya rasa tak selamat. Macam ada sesuatu yang tak kena. Saya cuba tak fikir benda yang begitu kartun dan tak masuk akal tu. Tapi saya tak boleh berhenti.

Kenapa eh? Saya terasa ada mata-mata disekeliling saya. Tak kira lah dalam bilik air masa saya tengah bogel. Dalam bilik masa saya tengah curi-curi hisap rokok. Atau dekat mamak masa saya curi-curi shisha dengan kawan saya. Sekarang pun saya dapat rasa. Saya tak suka. Sebab saya lah orang yang paling nakkan ketenangan dan kebebasan dari orang yang selalu buat saya jumpa dengan jalan buntuh setiap saat. Tapi macam saya tak jumpa lagi ketenangan tu.

Sebenarnya hidup saya memang banyak peristiwa hitam. Dan memang tak sopan lah saya ceritakan kepada kamu-kamu. Sampai sekarang saya masih tak tentu arah. Macam tulis karangan ulasan. Tapi keluar topik.Jadi sebuah cerita pula. Memang kena potong markah lah. Macam tuh lah. Sekarang pun saya tengah pakai baju yang tertulis JACK ASS besar-besar. Sebab itu memang padan dengan muka saya.Betul.

Saya mengaku saya selalu tinggal sembayang.Doa qunut pun saya tak hafal. Saya tak tahu baca Al-Quran. Saya tak pandai tulis jawi. Tapi saya puasa. Itu pun kadang-kadang saya lupa saya dah baca niat ke belum.baru semalam saya tahu solat isyak jangka masa dia paling lama. Saya ingat sampai pukul 12.30 je. Saya pass agama dengan cemerlang pun sebab rumi bukan jawi.

Kalau ada soalan jawi memang saya tinggalkan sebagaimana saya tinggal solat bila setan cakap jangan. Saya memang tak kuat iman kot. Tak tahu betapa ramai kat luar sana yang macam saya. Tapi adakalanya saya mengaku. Setan kalah dengan saya, sebab saya jenis orang sedar diri. Seryes.

Saya selalu cari benda bodoh untuk rasa tenang. Dan bukannya Allah.Saya betul-betul rasa bersalah. Sebab saya rasa tak lama lagi saya akan tinggalkan dunia untuk selama-lamanya. Saya tanak kena azab. Saya takut.Mungkin mata-mata yang selalu pandang saya tadi tu bukan kamera kecik yang dipasang sembunyi-sembunyi. Tapi 'seseorang'.

Saya sedang cuba untuk tulis jawi dan baca Al-Quran. Takkanlah saya tahu alif ba ta jeh.Nanti anak saya macam mana? Jahil betul saya kan? Saya tahu. Banyak orang yang macam saya.Sebab tu saya tak malu tulis ni. Saya sempoi. Saya open. Cakaplah apa-apa. Saya tak kesah. Saya jujur ni.Saya cuba berubah ni. Trying. Argh. I need help.Allah. Tolong aku.